تماشای فیلم موقعیت مهدی نشان می دهد که چرا گروه دختر فیلم بدی است! در آنجا کارگردان با ادعای روایت جدیدی از زمان جنگ وارد شده بود، او قادر به شخصیت پردازی نبود و درک او از تأثیر عاطفی بر مخاطب استفاده از انفجارهای پی در پی بود (آنقدر شدید که تأثیر موقعیت های التهابی و بالقوه تأثیرگذار از بین رفت). اما حجازی فر همچنین میداند که فیلمبرداری فرآیندی بسیار پیچیدهتر از انفجار بمب و تکان دادن مداوم دوربین است و همچنین میداند که باید در میانه صحنههای هولناک نبرد به تماشاگر فرصت نفس کشیدن بدهد.
استراتژی اعدام حجازی فر در برخی موارد یادآور کار محمدحسین مهدویان در کارهای اولیه او (فیلم «ایستاده در غبار» و به ویژه سریال «آخرین روزهای زمستان») است، اما زمانی که این استراتژی برای جهت روایت و نوع شخصیت پردازی را نمی توان نقص اثر دانست. علاوه بر این، در «مقام مهدی» به مستندسازی و حرکت دوربین آثار اولیه مهدوی (که البته آثار آماده سازی مناسبی هستند) اشاره ای نشده است و این نشان می دهد که حجازی فر به دنبال تقلید از الگوی تصویری اولی نبوده است. آثار مهدویت در مجموع، وضعیت مهدی یکی از بهترین فیلمهای اول سینمای ایران در سالهای اخیر است و نشان میدهد که حجازیفر نه تنها در بازیگری و نویسندگی (همانطور که در عتبایی نشان داد) بلکه در کارگردانی نیز از تواناییهای قابلتحسین و قابل تحسینی برخوردار است.
3 برگزیده از دانلود فیلم موقعیت مهدی
تعادل در نشان دادن ابعاد مختلف شخصیت اصلی
توانایی تحسین برانگیز حجازی فر در فضاسازی
بازی ژیلا شاهی
رضا سامی
اگرچه موقعیت مهدی یک فیلم زندگینامه ای درباره شخصیت مهدی باکری است، اما بیشتر بر جایگاه او تاکید شده است تا شخصیت او. فضا و فضاسازی عنصری قدرتمند در مقام مهدی است و علاوه بر پرداختن به جنگ و اهل جنگ، تصویری دقیق و دقیق از سبک و سیاق زندگی دهه 60 ارائه می دهد. به نظر می رسد حجازی فر چه در مقام کارگردان و چه به عنوان بازیگر نقش مهدی باکری تمایلی به ایجاد چهره ای اسطوره ای برای او نداشته و اتفاقا همین ویژگی بر محبوبیت شخصیت می افزاید و او را تقویت می کند. تصویر قهرمانانه این فیلم ساختاری اپیزودیک دارد و شخصیت شهید باکری را در موقعیت های مختلف بین صحنه جنگ و زندگی ارائه می کند.
http://motionkade.ratablog.com/post-117068.html
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1